Klacht indienen
Bent u niet tevreden? Dat is vervelend, maar we horen graag waarom. Vaak kunnen we het probleem dan meteen samen oplossen. Soms is er iets meer uitzoekwerk nodig. Hierna leest u hoe u een klacht kunt indienen en wanneer u daarop een reactie krijgt.
Wij nemen elke uiting van ontevredenheid serieus
We vinden het belangrijk dat er op een juiste manier met u en uw belangen wordt omgegaan. Daarom horen we het graag als u ontevreden over ons bent. Bijvoorbeeld over de manier waarop u door ons behandeld of geïnformeerd bent. Of over een door ons genomen besluit op basis van het pensioenreglement.
Over uw klacht
U kunt ons bellen, een e-mail of brief sturen, via chat bereiken of tijdens een persoonlijk (video)gesprek.
Vermeld altijd:
- de reden van uw klacht, inclusief toelichting
- uw adres
- uw telefoonnummer
Het helpt als u ook uw pensioen- of werkgeversnummer vermeldt en uw e-mailadres.
Contactgegevens
Voor (oud-)werknemers en pensioengerechtigden:
- Telefoonnummer: 050 - 522 30 00
- E-mail: deelnemer@bplpensioen.nl
Voor werkgevers:
- Telefoonnummer voor werkgevers: 050 - 522 40 00
- E-mail: werkgever@bplpensioen.nl
Chat via onze website of stuur een brief naar:
BPL Pensioen
Afdeling Klachten
Postbus 451
9700 AL Groningen
Lees ook ons klachtenreglement (pdf) voor meer informatie.
Maximaal 5 werkdagen
We sturen u een ontvangstbevestiging. Uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van uw klacht. In sommige gevallen bellen we u om na te gaan of we uw klacht goed begrepen hebben.
Maximaal 15 werkdagen
Hebben we uw klacht niet direct telefonisch kunnen oplossen? Dan zorgen de experts van onze pensioendesk dat u uiterlijk 15 werkdagen na ontvangst van uw klacht een inhoudelijke, schriftelijke reactie op uw klacht krijgt.
Lees ook ons klachtenreglement (pdf) voor meer informatie.
Maximaal 6 weken
Stuur ons Dagelijks Bestuur binnen zes weken een e-mail of brief.
Stuur uw brief naar:
BPL Pensioen
Ter attentie van het Dagelijks Bestuur
Postbus 451
9700 AL Groningen
Of mail naar:
- Voor (oud-)werknemers en pensioengerechtigden: deelnemer@bplpensioen.nl
- Voor werkgevers: werkgever@bplpensioen.nl
U kunt ook direct in beroep gaan bij de rechter. Hier zijn kosten aan verbonden.
In ongeveer 8 weken
U krijgt een inhoudelijke reactie na afloop van de eerstkomende vergadering. Anders dan de naam doet vermoeden, vergadert het Dagelijks Bestuur ongeveer één keer per maand. Het kan dus zijn dat een reactie iets langer op zich laat wachten. Daar informeren we u over.
Niet eens met de beslissing van het Dagelijks Bestuur?
Er zijn twee mogelijkheden:
1. U bent het niet eens met een beslissing op basis van het reglement.
- U kunt uw geschil voorleggen bij de onafhankelijke Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). Lees meer op de website van de GIP of neem contact op via 085 - 049 20 30 en info@gipcontact.nl.
- U kunt ook direct, zonder tussenkomst van de Geschilleninstantie Pensioenfondsen, in beroep gaan bij de rechter. Hier zijn kosten aan verbonden.
2. Uw klacht gaat over iets anders, bijvoorbeeld als het niet eens met de manier waarop u behandeld of geïnformeerd bent.
U kunt rechtstreeks in beroep gaan tegen de uitspraak bij de burgerlijke rechter.
Klacht indienen in stappen
1. Geef uw klacht door: bel, chat, mail of schrijf een brief.
BPL Pensioen
Afdeling Klachten
Postbus 451
9700 AL Groningen
deelnemer@bplpensioen.nl óf werkgever@bplpensioen.nl
2. We sturen u een ontvangstbevestiging. Soms bellen we.
3. U ontvangt een inhoudelijke, schriftelijke reactie.
4. Niet tevreden met onze reactie? Stuur een brief of mail naar het Dagelijks Bestuur:
BPL Pensioen
Ter attentie van het Dagelijks Bestuur
Postbus 451
9700 AL Groningen
deelnemer@bplpensioen.nl óf werkgever@bplpensioen.nl
U kunt ook direct in beroep gaan bij de rechter. Hier zijn kosten aan verbonden.
5. U ontvangt een inhoudelijke, schriftelijke reactie.
6. Bent u het niet eens met het besluit van ons bestuur of de uitspraak van de Commissie van Beroep? Dan kunt u 2 dingen doen.
Gaat uw klacht over een besluit op basis van het reglement?
- U gaat naar Geschillencommissie Pensioenfondsen. GIP is onafhankelijk en kost u niets. Zorg dat u binnen een jaar belt of mailt, 030 - 20 29 147 of info@gipcontact.nl. Kijk voor meer informatie op de website van de GIP.
- U gaat naar de rechtbank. Hieraan zijn wel kosten verbonden.
Gaat uw klacht over iets anders?
- Neem contact op met de rechter. Hier zijn kosten aan verbonden.
Meer weten?
Lees ons klachtenreglement (pdf) voor meer informatie.